Skip to main content

Welke invloed heeft iOS 14.5 op Facebook adverteren?

Sinds eind april is er voor de iPhone-gebruiker weer een belangrijke iOS-update, namelijk iOS 14.5. Apple wil zijn gebruikers meer privacy geven en zelf laten bepalen of een app je activiteiten mag volgen. Welke invloed heeft iOS 14.5 op Facebook adverteren? Is Facebook adverteren nog wel relevant na de update? Heeft iOS 14.5 alleen invloed op Facebook? Deze vragen worden beantwoordt in dit artikel.

Invloed iOS 14.5 op Facebook Adverteren

iOS 14.5 | De veelbesproken update van Apple
iOS 14.5

Wat houdt iOS 14.5 in?

Normaal gesproken voegt Apple maar weinig toe aan een tussentijdse update, maar iOS 14.5 is een uitzondering. Deze update brengt een aantal belangrijke en vernieuwende features met zich mee. Zo kun je nu je Playstation 5 of Xbox X controller aansluiten op je iPhone om bijvoorbeeld Apple Arcade games te spelen en je Face ID-ontgrendeling werkt nu ook met een mondkapje op. Ook heb je nu de beschikking tot honderden nieuwe emoji. Maar er is nog een belangrijke update die betrekking heeft op tracking en privacy. En hier is vooral Facebook niet blij mee.

Hoe stelt Facebook advertenties in?

Facebook gebruikt volgcodes of trackers door middel van Facebook-pixel, om te kijken welke pagina’s een gebruiker bezoekt op een website. Door middel van deze data kan Facebook heel gericht adverteren. Vóór de iOS-update werd dit nog allemaal automatisch ingesteld, maar sinds de update moet Facebook hier nu toestemming voor vragen. Op je iPhone krijg je nu een notificatie waarmee je dit kan goedkeuren of afwijzen. Dit lijkt een kleine wijziging, maar dit kan een grote impact hebben voor Facebook.

Welke invloed heeft iOS 14.5 op Facebook?

Zonder expliciete toestemming werkt de Facebook-pixel niet. Door de update van Apple wordt de effectiviteit van de pixel flink verminderd. Dit betekent dat de mogelijkheid om jouw Facebook-advertenties specifiek te targetten wordt verzwakt. Advertenties zullen minder goed aansluiten bij de individuele consument. Hierdoor zullen de kosten per conversie omhooggaan. En aangezien bijna 80% van de Facebook-gebruikers het platform alleen bezoekt via hun smartphone, zal de iOS-update een groot deel van de Facebook-gebruikers bereiken. Adverteren op Facebook wordt daarom ook minder aantrekkelijk, want het levert een minder goed resultaat.
Ook rapportages worden minder nauwkeurig, omdat de rapportages nu minder gedetailleerde informatie bevatten over: Leeftijd, geslacht, woonplaats, interesses. Hiernaast kunnen ook de kosten per conversie oplopen, omdat je als adverteerder minder nauwkeurig kan targetten.

Is Facebook Advertising na de update nog wel relevant?

Ook na de nieuwe iOS update blijft Facebook een goed kanaal om je doelgroep online te bereiken. Voor Facebook is het namelijk erg belangrijk dat zij hun adverteerders helpen om succesvol te adverteren. Het is de grootste inkomstenbron van Facebook. Je kan er dus van uit gaan dat Facebook er alles aan gaat doen om de adverterende klant te behouden en je gaat helpen je conversies te verbeteren. Ook belangrijk om mee te nemen is dat het Nederlandse marktaandeel van iOS op dit moment ongeveer 40% is. Dit betekent dat je bij de overige 60% nog geen last hebt van de update.

Wordt alleen Facebook getroffen?

Niet alleen Facebook wordt getroffen door iOS 14.5. Deze update heeft invloed op alle apps in de Appstore. Dus bijvoorbeeld Pinterest-, Snapchat-, TikTok- en LinkedIn Advertising hebben hier ook last van. Als je hierop adverteert kan je hier dus ook last van hebben. De algoritmes zijn voor een groot deel gebaseerd op het gedrag van mensen. Door de update is dit lastiger om te meten. Dit zou kunnen betekenen dat dit leidt tot minder relevante content en advertenties en dus minder resultaat.

Zien wat wij voor je kunnen betekenen?

Wil je meer weten over adverteren op Facebook en bekijken wat de beste strategie is voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op! Bekijk onze pagina over Online Advertising en zie wat wij voor jou kunnen betekenen met adverteren via Facebook en andere social media. Maak gratis en vrijblijvend een afspraak, dan gaan we samen kijken hoe we jouw doelen kunnen bereiken via online advertising.

Nieuwsbrief

Maandelijks op de hoogte gehouden worden van de laatste trends op gebied van online marketing? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Naam
E-mail