Skip to main content

SEO trends in 2022

De SEO-trends zijn constant aan het veranderen, er gebeurt veel in de online marketingwereld. Wij hebben voor 2022 een lijst gemaakt met de belangrijkste SEO trends, zodat ook jij als marketeer klaar bent voor het nieuwe jaar.

1. EAT (Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid)

In 2021 viel nadrukkelijk op dat er veel updates werden gedaan betreft het EAT algoritme. Steeds vaker zag je websites die veel spam/advertenties bevatten naar de achtergrond verdwijnen.
Google hecht steeds meer waarde aan websites die echt een meerwaarde bieden en relevant zijn voor de zoekintentie. In 2022 zal deze trend zich zeer waarschijnlijk weer doorzetten.

2. Video’s

TikTok en Instagram reels waren een grote hit in 2021. Hieruit kan je concluderen dat surfers het visuele altijd belangrijk vinden terwijl ze informatie vergaren. Ook hebben video’s invloed op het EAT algoritme.

De video’s zorgen ervoor dat Google je als autoriteit gaat zien. Je website wordt nu gezien als relevante bron, wat positief is voor je SEO-ranking.

3. Actieve websites

Google erkent websites die actief zijn en regelmatig veranderingen toepassen. Het is dus verstandig om met je websites aan de slag te gaan met landingspagina’s/blogs. Focus je bij deze artikelen vooral op de content. Zorg ervoor dat je content meerwaarde biedt en onderzoek de zoekintentie van de bezoeker. Vergeet natuurlijk ook niet om je pagina visueel aantrekkelijk te maken.

4. Featured snippets

Google wil de gebruiker zo snel mogelijk een antwoord geven. Dit kan ook steeds sneller, dankzij de functie ‘Featured Snippets’.

Featured snippets zijn resultaten die bovenaan de pagina staan bij een zoekopdracht. Gebruikers hoeven niet door te klikken om antwoord te krijgen op hun vraag.

Voorbeeld: Hoe veel kost een basisschool?

Featured Snippet trends 2022

5. Mobiel gebruik

Misschien is dit wel de meest voor de hand liggende trend van 2022, maar toch blijft het een trend die je zeker niet mag vergeten. Het mobiel verkeer neemt elk jaar toe en dit zal in 2022 niet anders zijn. Zorg ervoor dat je website mobielvriendelijk is ingericht.

6. Core Web Vitals

Google focuste zich het afgelopen jaar steeds meer op de gebruikerservaringen. De Core Web Vitals meten de de gebruikerservaringen op de websites. Het bestaat uit 3 verschillende metrics: Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS). Er wordt gekeken naar de laadsnelheid, het reactievermogen en de visuele stabiliteit van een webpagina.

7. Spraakgestuurde content wordt belangrijker

De ‘Voice Search SEO’ wordt steeds meer gebruikt. Dit betekent dat steeds meer Google gebruikers hun zoekopdracht inspreken. De ingesproken zinnen zijn over het algemeen langer dan een getypte zoekopdracht. Met dit gegeven kun je eens proberen om je te richten op langere zoektermen en kijken hoe deze content scoort.

Zien wat wij voor je kunnen betekenen?

Wil je meer weten over het optimaliseren van je SEO en bekijken wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. Maak gratis en vrijblijvend een afspraak.

Nieuwsbrief

Maandelijks op de hoogte gehouden worden van de laatste trends op gebied van online marketing? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Naam
E-mail