De 3 belangrijkste trends voor LinkedIn
Een nieuw jaar betekent nieuwe trends, zo ook voor LinkedIn. In het vorige blog gingen we in op de algehele trends voor in 2023. Van graphic design tot digital marketing. In dit blog focussen we ons op de trends van LinkedIn. Wat werkt? Wat moet je meenemen in je nieuwe LinkedIn marketingstrategie?
Er zijn drie belangrijke trends die naar voren komen:
- Humanisering van bedrijven en merken
- Community en relatie
- Creativiteit
Humanisering van bedrijven en merken
Vanuit consumenten is er steeds meer behoefte aan persoonlijkheid. Er is al bewezen dat storytelling enorm goed werkt. Social media platforms zoals Be Real en TikTok bewijzen dat er vanuit de gebruiker behoefte is aan persoonlijke, niet perfecte foto’s en video’s. Hierbij werkt het als je jezelf bent, het niet gelikt is en ‘echt’ overkomt. Adverteren hoeft niet meer perfect, juist ‘sukkelig’ kan zorgen voor herkenning wat een consument over de streep kan trekken. Het is niet voor niks dat influencer marketing het zo goed doet. Deze vorm van marketing is de meest persoonlijke.
Het werpt duidelijk zijn vruchten af, want consumenten werken nou eenmaal liever met een persoon of gezicht, dan met een bedrijf. Genoeg bewijs dat het dus ook op LinkedIn goed is om persoonlijke verhalen te delen. Wat doet het bedrijf, waarom en voor wie? Meer vanuit een persoonlijk invalspunt, vertel hoe je je voelt bij het bereiken van resultaten en laat zien dat je met plezier de projecten doet. Zorg dus ook voor gezichten op LinkedIn. Potentiële klanten voelen eerder een connectie en de drempel wordt onbewust verlaagd contact op te nemen.
Influencer marketing
Zoals hierboven omschreven is influencer marketing een hele effectieve manier van marketing. Los van platformen als Instagram, zijn er steeds meer influencers actief op LinkedIn. Waarom op LinkedIn vraag je je waarschijnlijk af?
Het B2B aankoopproces is veel complexer dan B2C. De aankoopbeslissing is een veel langer en ingewikkelder proces. Dit komt omdat deze producten of diensten vaak duurder zijn en er veel meer mensen bij betrokken worden tot de aankoop kan worden goedgekeurd. Influencers op LinkedIn geven je meer kennis over een bepaald merk of product en zij kunnen het gevoel geven dat je de juiste keuze maakt bij de aankoop. Het werkt eigenlijk als positieve reviews op een product, je wordt gerustgesteld door consumenten die jou voor zijn gegaan en een aankoop hebben gedaan.
Kijkje binnen het bedrijf
Daarnaast komt er een functie op LinkedIn waardoor het als bedrijf mogelijk wordt om posts van medewerkers te promoten. Dan komt het persoonlijke weer naar voren, met daarbij dat mensen liever lezen over andere mensen dan over bedrijven.
Humanisering werkt. Waar staat het bedrijf voor, waarom doe je wat je doet en hoe gaat het er eigenlijk achter de schermen aan toe? Een hoge transparantie trekt mensen aan, ook mensen die opzoek zijn naar een nieuwe baan. LinkedIn is perfect om dit verhaal te vertellen.
Contact met jouw doelgroep
Targeting kan op LinkedIn verscherpt worden doordat er meer inzicht is in statistieken en een uitbreiding van filter- en zoekmogelijkheden. Hierdoor heb je contact met de doelgroep die je echt wilt aanspreken en kan je veel beter inspelen op wat zij willen. Live streaming en virtual events zorgen ervoor dat je deze gerichte doelgroep kennis kan laten maken met de gezichten van het bedrijf. Deze werknemers geven antwoorden op de vragen die de consumenten hebben, waardoor je direct contact hebt en gericht vragen kan beantwoorden. Een chatfunctie op de pagina helpt dan dus logischerwijs ook enorm, om direct vragen te kunnen beantwoorden.
Community en relatie
Focus op klant in plaats van product of dienst
In 2023 ligt de focus vooral op het bouwen van relaties met klanten. Er wordt minder gericht op het product, meer gericht op de relatie. Hierdoor wil je bereiken dat consumenten een bepaalde connectie krijgen met de persoon en dus met het bedrijf, en uiteindelijk (meer) producten gaan kopen. Een andere focus is, vooral bij B2B, het aantrekken van nieuwe doelgroepen, door middel van influencer en creator marketing op LinkedIn.
Interactie
Interactie blijft, net als in 2022, ontzettend belangrijk. Wisselwerking met je volgers, het verhogen van de engagement en dus een band opbouwen met een groep (potentiële) consumenten. De poll heeft de drempel al aardig verlaagd en persoonlijke verhalen zorgen ook gegarandeerd voor interactie. Zoals eerder genoemd kan LinkedIn ook live goed worden ingezet om de interactie met de volger/consument te verhogen.
Creativiteit werkt
Hulp van AI
AI komt steeds meer in the picture. Persoonlijk contact en kennisdeling kost enorm veel tijd, daar kan je AI’s goed voor gebruiken. Teksten van AI worden steeds beter. Je hebt ze vast voorbij zien komen, gehele artikelen en teksten geschreven door AI’s met net zo goede of zelfs betere informatie. Teksten worden steeds meer als echt unieke tekst geschreven, waardoor dit nu al, maar vooral in de toekomst, een goed hulpmiddel is. (Bron afbeelding: OpenAI ChatGPT).
Visuele content
Video en visuele content trekken we door uit 2022. Het werkt gewoon heel goed, kijk naar TikTok en Instagram. Vooral niet al te gelikte video’s die juist laten zien hoe het er echt aan toe gaat. Zeker ook op LinkedIn, vooral nu je een link kan toevoegen, is video een hele goede optie. Ook visuele content wordt steeds populairder. Geen lappen tekst met informatie, maar duidelijke visuals, ingezet als stop-scroller.
Social commerce
Social commerce komt steeds meer onder de aandacht. Zorgen dat de funnel zo kort mogelijk blijft, door consumenten aankopen te kunnen laten doen zonder het platform te verlaten. De behoefte hiervoor vanuit gebruikers is groot. Op LinkedIn zie je een vorm waarbij onder persoonlijke posts een call-to-action blok staat als afzender. Dit werkt ook goed.
Nieuwe trends meenemen
Genoeg om je in te verdiepen als het gaat om nieuwe trends voor LinkedIn in 2023. Met een combinatie van de drie trends – humanisering, relatie en creativiteit – kan je je echt onderscheiden van de concurrent. Haal hier je voordeel uit en vertel het echte verhaal met een gezicht erachter. Verschillende platforms bewijzen dat het werkt en je kan er echt verschil mee maken.