Clubhouse hoe werkt het?
De afgelopen tijd is de app Clubhouse erg gestegen in populariteit. Clubhouse is een nieuw sociaal netwerk, waarin je live gesprekken kunt meeluisteren over allerlei verschillende onderwerpen. Hoe werkt Clubhouse en wat maakt het zo populair? Kan je hier op inspelen voor je eigen bedrijf?
Clubhouse is een sociaal netwerk dat in het teken staat van audio. In de app heb je verschillende virtuele kamers. Hierin wordt live gepraat over talloze onderwerpen. Tijdens het lid worden, selecteer je onderwerpen die je interesseren, zoals sport, boeken, fitness. Op basis van deze interesses vormt Clubhouse suggesties voor gesprekruimtes en personen.
Als gebruiker kun je meeluisteren met openbare gesprekken. Wil jij iets toevoegen aan het gesprek of iets vragen? Steek dan virtueel je hand op, door het op het handje te tikken. Verder zijn er op Clubhouse ook gesloten rooms. Je kan alleen deelnemen aan deze room als je hiervoor uitgenodigd bent. Ook kun je je eigen room starten.
”Clubhouse
Clubhouse | Nieuw audio social netwerk
Wat maakt Clubhouse zo razend populair?
Voor februari hebben de meeste Nederlanders nog nooit van Clubhouse gehoord, maar binnen een paar weken groeide dit uit tot populairste nieuwe iPhone-app.
De snelle groei van Clubhouse kwam met name door de namen: Elon Musk, Kanye West, Oprah Winfrey. Zij waren actief op de app en promootte het op andere social media kanalen.
Clubhouse speelt ook goed in op FOMO, fear of missing out. De gebruiker moet live aanwezig zijn om naar de desbetreffende persoon te luisteren en vragen te stellen.
Is Clubhouse voor iedereen beschikbaar?
Op het moment is Clubhouse alleen beschikbaar voor iPhone-gebruikers op uitnodiging. De uitnodiging moet komen van een Clubhouse-lid. Een Clubhouse-lid krijgt slechts 2 uitnodigingen om te versturen. Dit maakt de app erg exclusief. Echter wil Clubhouse de app in de toekomst toegankelijk maken voor iedereen.
Clubhouse voor mijn bedrijf?
Clubhouse kun je als bedrijf inzetten door bijvoorbeeld tips over een bepaald onderwerp te geven. Zo kun je jezelf als expert laten zien. Je kunt een Q&A of coaching organiseren zodat anderen kunnen kennismaken met jouw stijl van coachen.
Als voedingscoach kun je bijvoorbeeld tips en informatie delen over een gezonde levensstijl, en tegelijkertijd laat je zien hoe het is om gecoacht te worden door jou als specialist. Je geeft als het ware een sneak preview van wat zij kunnen verwachten als ze klant van je worden.
Tips voor Clubhouse
- Zorg dat je veel aanwezig bent op de app
Als je het aantal volgers wil laten groeien moet je actief bezig zijn om je aantal volgers te laten stijgen. - Start met een sterk intro
Als je een room opstart kun je het best beginnen met een korte introductie. Vertel wat de mensen kunnen verwachten en herhaal dit na 20 minuten voor de mensen die later binnenstromen. - Betrek je publiek
Vertel geen lang monoloog verhaal zonder je publiek erbij te betrekken. Laat je publiek vragen stellen over jouw expertise. Focus je niet alleen op je eigen verhaal, maar probeer het publiek verder te helpen met jouw expertise. - Laat nieuwe gebruikers zich welkom voelen
Mensen die korter dan een week Clubhouse gebruiken kun je herkennen aan het feesthoedje. Deze mensen zijn net nieuw en zitten nog in de ontdekkingsfase. Geef deze gebruikers een welkom gevoel en help ze door bijvoorbeeld te vermelden hoe het er aan toe gaat in de room. - Sluit af met een call-to-action
Bij Clubhouse focus je op het opbouwen van een relatie. Met een juiste call-to-action kun je zorgen dat je aanwezige aan je bindt. Verwijs bijvoorbeeld naar je website, of vertel dat ze je ook kunnen volgen op andere social media.
Bekijk onze pagina over Social Media Beheer en zie wat wij kunnen betekenen voor je social media. Maak gratis en vrijblijvend een afspraak.ย