Skip to main content

Adverteren op Instagram

Met 2.7 miljoen dagelijkse gebruikers behoort Instagram tot de grote spelers in de sociale mediawereld. Dit aantal neemt elk jaar weer toe. Door de vele gebruikers is het voor bedrijven erg aantrekkelijk om te adverteren op Instagram en daardoor meer bereik te creëren. Wat zijn de advertentiemogelijkheden? Wat zijn de voordelen van adverteren op Instagram? En hoe begin ik met adverteren op Instagram. Je leest het in dit artikel!

Instagram

Instagram | Adverteren op Instagram
Instagram

Welke advertentiemogelijkheden kent Instagram?

Alles wat je hebt geplaatst op Instagram kan je promoten, zowel een foto als een video, carrousel of Instagram story. Deze berichten kan je promoten onder jouw geselecteerde doelgroep.

Stories advertenties

Een van de opties is adverteren via Instagram Stories. Deze worden door gebruikers van Instagram gebruikt om een foto of video te delen voor 24 uur. Met het advertentiebeheer ben jij in staat om een beeldadvertentie te maken, waarmee jouw advertentie nu ook zichtbaar is in de stories van Instagram.

Foto advertenties

Met een foto advertentie ben je zichtbaar in het overzicht van Instagram. Deze advertentie is gelijk aan foto’s die geplaatst worden door andere gebruikers. Het enige verschil is dat er bij gesponsorde berichten “gesponsord” wordt weergegeven.

Video-advertenties

Voor video-advertenties geldt hetzelfde als foto-advertenties. Ook zijn deze weer zichtbaar in het overzicht van Instagram. Deze kunnen maximaal 60 seconden lang duren.

Carrousel-advertenties

Een carrousel-advertentie is ook weer zichtbaar in het Instagram-overzicht. Hiermee kun je meerdere foto’s en/of video’s in een advertentie zetten. Waardoor het voor gebruikers mogelijk wordt om te swipen tussen de verschillende foto’s en video’s.

Collectie advertentie

Met collectie-advertenties kan jij je eigen doelgroep inspireren met afbeeldingen of video’s. Daarnaast help je ze om nieuwe producten te ontdekken, bekijken en kopen.

Advertenties in ontdekken

Instagram heeft ook een functie “ontdekken”. Op de pagina “ontdekken” kunnen gebruikers nieuwe inhoud ontdekken en zelfs winkelen. Deze pagina is gebaseerd op interesses van de gebruiker.

Voordelen van adverteren op Instagram

Weergave

Advertenties in het overzicht, ontdekken of in de stories hebben dezelfde opmaak als een normale post op Instagram. Dit zorgt ervoor dat mensen de geadverteerde post niet gelijk associëren als reclame.

Hoge betrokkenheid

De gebruikers van Instagram zijn over het algemeen sneller geneigd om te interacteren met je advertenties dan bij andere social media platforms. Door jouw advertenties te ontwerpen op een manier die past bij de uitstraling van een ‘normaal’ bericht zorg jij voor hoge interactie met de klant.

Targeting

Met Instagram adverteren heb je veel targeting opties om met je advertenties de juiste doelgroep te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld targeten op locatie, demografische gegevens, interesses en gedrag.

Ook kan je gebruik maken van aangepaste-, vergelijkbare en automatische doelgroepen. Met aangepaste doelgroepen geef je advertenties weer aan klanten die je al kent op basis van jouw database. Vergelijkbare groepen zijn klanten die vergelijkbaar zijn met je huidige klant. Automatische doelgroepen zijn doelgroepen die Instagram maakt met mensen die mogelijk interesse hebben in jouw bedrijf. Dit doen ze op basis van gegevens met betrekking tot locatie, demografie en interesses.

Aan de slag!

Instagram kent dezelfde advertentiehulpmiddelen als Facebook, daardoor kun je advertenties op dezelfde manier instellen, uitvoeren en volgen als op Facebook. Ben je hier nog niet mee bekend? Volg onderstaande stappen!

Een bedrijfspagina en -profiel maken

Om te adverteren heb je een Facebook-pagina nodig om je advertenties op weer te geven. Ook moet je een gratis bedrijfsprofiel maken op Instagram.

Advertentie instellen

Kies je advertentiedoelstelling, doelgroep en advertentie indeling in Advertentiebeheer.
Of selecteer een bericht dat je al eerder geplaatst hebt op Instagram en promoot deze door op ‘promoten’ te klikken.

Een budget bepalen

Kies ervoor hoelang je advertenties zichtbaar zijn en hoeveel je hieraan wilt uitgeven.

Publiceren

Je advertenties zijn nu klaar voor gebruik. Het enige wat je nu nog moet doen is ‘publiceren’ selecteren. Zodra je advertenties zijn goedgekeurd, ontvang je een melding.

Zien wat wij voor je kunnen betekenen?

Bekijk onze pagina over Online Advertising en zie wat wij voor je kunnen betekenen met adverteren op social media. Maak gratis en vrijblijvend een afspraak.

Nieuwsbrief

Maandelijks op de hoogte gehouden worden van de laatste trends op gebied van online marketing? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Naam
E-mail