Waarom jij je wilt verdiepen in featured snippetsÂ
Google blijft volop ontwikkelen. Kijk maar naar alle veranderingen binnen de wereld van Search Engine Optimization, oftewel SEO. De zoekresultatenpagina varieert regelmatig en wordt steeds veelzijdiger, puur gericht om de gebruiker zo snel mogelijk te kunnen helpen. Featured snippets zijn niet nieuw, maar het is wel een functie waar je als marketeer zeker gebruik van wilt maken.Â
Wat zijn featured snippets?Â
Bij een featured snippet verschijnt een uitgelicht zoekresultaat dat kort en gericht antwoord geeft op de vraag van de gebruiker. Je hoeft niet door te klikken naar een website, het antwoord staat bovenaan in de resultaten.
De featured snippet staat standaard onder eventuele advertenties, maar boven organische zoekresultaten. Hoe hoger je pagina staat, hoe groter de kans dat jouw pagina als featured snippet wordt getoond. Als je pagina in de feature snippet terecht komt, staat deze niet meer bij de organische zoekresultaten.Â
Verschillende soorten featured snippets
1. ParagraafÂ
De meest voorkomende type featured snippet is een paragraaf (zie hierboven). Deze snippet geeft met een korte tekst antwoord op de zoekopdracht. Je stelt je vraag of typt je zoekterm in en je krijgt meteen je antwoord. Vaak staat er ook een afbeelding bij. Wanneer je doorklikt zie je dat op de site in kwestie jouw antwoord gehighlight is.
2. Lijstje
Als de zoekopdracht een lijstje betreft, zal Google dit als featured snippet weergeven. Een lijstje kan genummerd zijn of met bulletpoints. Een genummerde lijst is vaak een stappenplan of een top 10. Een ongenummerde lijst is meestal een opsomming van aanbod of voorbeelden. Zoals bij de zoekopdracht ‘manieren om minder gas te verbruiken’.Â
3. Tabel
Ook laat Google soms tabellen zien. Dit hoeven niet de exacte tabellen te zijn zoals op de desbetreffende website staan. Google verzamelt informatie en probeert zo de meest accurate informatie te geven waar in de zoekopdracht om gevraagd wordt. Google bijvoorbeeld ‘aantal kcal voedingsmiddelen’ en je krijgt een tabel als resultaat.Â
4. Video
Wanneer de zoekopdracht aansluit bij een video, is er een grote kans dat dit als featured snippet wordt getoond. Je ziet dan een grote, uitgelichte YouTube video te zien. Bijvoorbeeld als je een nummer opzoekt van een bekende artiest.Â
Wat zijn de voordelen van featured snippets?
Zichtbaarheid
Featured snippets dragen bij aan je online zichtbaarheid. Doordat ze direct bovenaan staan, trekt het meteen de aandacht. Je hebt meteen het antwoord, waardoor je niet verder hoeft te kijken. Op deze manier werk je aan je merkbekendheid.Â
Click-through-rate
Dit is een lastige. Je zou denken dat deze hoger is, omdat het antwoord bovenaan staat en gebruikers doorklikken naar de website. Echter, featured snippets worden ook wel zero-click searches of no-click searches genoemd. Omdat het direct antwoord geeft op je vraag, hoef je niet verder te klikken. Om dit te omzeilen zou je niet alles weg kunnen geven in het antwoord, maar het moet wel compleet genoeg zijn om door Google als featured snippet aangewezen te worden. Op dit vlak heb je weinig controle als marketeer, je zou hier mee kunnen testen en kijken wat werkt.
Concurrentie
Doordat jouw featured snippet de aandacht trekt, hebben jouw concurrenten deze doorklikken en zichtbaarheid niet. Dit is al een goede reden om als marketeer in te zetten op featured snippets.
Voice-technologie
Voice-technologie wordt steeds groter en smart home apparaten zoals Google Home beantwoorden vele vragen. Zo geven deze apparaten ook de featured snippets als antwoorden, alleen dan in voorgelezen vorm.Â
Kwaliteit
Google is streng en geeft niet zomaar featured snippets weer. Hiervoor moet je een kwalitatief goede website hebben. Als er informatie van jouw website wordt gebruikt in een featured snippet straalt dat dus kwaliteit en expertise uit.
Maar, hoe krijg je een featured snippet?
- Om te beginnen kan je een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Zo kom je erachter wat de zoekvolume bij essentiële zoektermen is. Kijk hierbij vooral ook naar de zoekvragen die beginnen met ‘hoe’, ‘wat’, ‘waar’, etc.Â
- Vervolgens kan je kijken of er al een featured snippet is voor de zoekvragen met een serieus zoekvolume. Als er al een is, dan kan je een beetje afkijken bij de concurrent. Je weet nu waar Google naar op zoek is. Wel moet je goed je best doen om de concurrent te overtreffen. Is er nog geen featured snippet, dan leent de zoekopdracht zich er niet voor óf je bent je concurrenten voor. Geeft jouw webpagina direct antwoord op de vraag? Dan is er potentie, en is het aan jou om er een te creëren.Â
- Beantwoordt de potentiële veelgevraagde zoekopdracht direct op je contentpagina. Belangrijk is dat deze pagina binnen de tien organische zoekresultaten terecht gaat komen. Dit is namelijk een voorwaarde om weergegeven te worden in een featured snippet. Binnen de top vijf organische zoekresultaten heb je de meeste kans.Â
- Zorg voor de basics die bijdragen aan een goede SEO: goed leesbare en gebruiksvriendelijke pagina’s met een duidelijke structuur. Vergroot de kans om in een featured snippet te komen door de zoekvraag in de titel, introductie, tussenkopjes, alinea’s, metadata, alt-teksten en andere relevante copy te verwerken.Â
- Is de vraag het beste te beantwoorden in de eerder genoemde lijstjes, tabellen of video’s? Zorg dan dat je het in die vorm uitwerkt. Google is hoogstwaarschijnlijk opzoek naar dat type content.Â
Onderscheid je met de featured snippet
Google maakt het niet makkelijk om organisch verkeer naar je website te realiseren. Wel kan je als marketeer zelf aan de slag om je zichtbaarheid te verhogen door in een featured snippet terecht te komen. Er is nog geen duidelijkheid of featured snippets zorgen voor een hogere click-through-rate, maar met voordelen als verhoogde zichtbaarheid en merkbekendheid, is het zeker interessant. In rap tempo verandert er veel op het gebied van SEO. Verdiep je hier in en voer het op de juiste wijze uit. Zo kan je je onderscheiden van je concurrenten. Kortom, aan de slag en zorg dat je in die featured snippet terecht komt!