Zo schrijf jij je eerste LinkedIn nieuwsbrief
Al een tijdje lezen we dat LinkedIn steeds minder zakelijk wordt en het steeds meer op andere sociale platformen (Instagram, Facebook, …) begint te lijken, maar nu maken ze weer een stap in de zakelijke richting. Je kan nu niet alleen meer nieuwsbrieven versturen vanaf je persoonlijke account, maar ze maken het nu ook mogelijk om vanaf een bedrijfspagina nieuwsbrieven te versturen. Een functie waar je content kunt creëren voor een specifieke groep volgers, die er actief voor kiezen jouw nieuwsbrieven te ontvangen, in plaats van je hele lijst met connecties. Na het lezen van deze blog kan je voortaan zelf de beste LinkedIn nieuwsbrieven schrijven.
Wat zijn LinkedIn nieuwsbrieven?
Een LinkedIn nieuwsbrief werkt niet hetzelfde als de normale email nieuwsbrief. Want in plaatst van om de zoveel tijd een nieuwsbrief maken en naar je abonnees sturen, maak je op LinkedIn 1 nieuwsbrief format aan waarin je nieuwe updates met je volgers/abonnees deelt.
Hoe werkt een LinkedIn nieuwsbrief?
Om een nieuwsbrief vanuit je persoonlijke account te maken moet je eerst ‘Creator mode’ aanzetten. Je moet dan wel voldoen aan een aantal vereisten zoals: Het account moet minimaal 150 volgers hebben, je moet actief zijn op het platform en je moet al je artikelen hebben gepubliceerd.
Voldoe je aan al deze vereisten en heb je je account omgezet naar Creator mode dan kan je beginnen aan je eerste nieuwsbrief. Dit werkt als volgt: Ga naar uw startpagina en klik dan bovenin je scherm op ‘artikel schrijven’ (Write article).
Vervolgens zie je rechtsboven in je scherm de knop ‘nieuwsbrief maken’ (Create a newsletter).
Je krijgt daarna een scherm waar je aan de eerste stappen kan beginnen (Titel, beschrijving, foto). Ook ben je automatisch geabonneerd op je eigen nieuwsbrief. Kan je gelijk controleren of alles er goed uitziet!
Wil je een nieuwsbrief versturen vanaf jouw bedrijfspagina dan zijn de stappen hetzelfde als dat van het persoonlijke account alleen moet je beheerder zijn van de bedrijfspagina. Ben je dat, dan kan je weer via ‘schrijf artikel’ en ‘maak een nieuwsbrief’ aan een nieuwsbrief beginnen.
Voordelen van LinkedIn nieuwsbrieven
Er zitten natuurlijk voordelen aan deze nieuwe functie.
- Je kan linkjes die naar andere platformen leiden gebruiken (het is alleen nog niet duidelijk voor hoelang dat nog mag).
- Het is ook mogelijk om foto’s en video’s te delen.
- Ook kan je al je volgers om LinkedIn een melding sturen bij je eerste nieuwsbrief.
Nadelen
Helaas zijn er ook een aantal nadelen, zoals:
- Het niet kunnen zien van wie precies de nieuwsbrief bekijkt en wie er op de link heeft gedrukt. Je kan wel zien hoevaak er in totaal op is gedrukt.
- Mocht LinkedIn ooit besluiten te stoppen met de nieuwsbrieven dan verlies je gelijk al je abonnees.
- Ook is het een groot nadeel dat je maar 1 nieuwsbrief aan kan maken. Je kan daardoor verschillende nieuwsbrieven tegelijk maken dus is het ook niet mogelijk om bijvoorbeeld nieuwsbrieven te maken op basis van verschillende thema’s